tisdag 10 februari 2015

Musik workshop del 1 & 2


Musik workshop 1 10/2-15 Karin Lindahl

Musik workshop nummer ett är nu gjord och dagen börjades med att vi fick en genomgång om musikens hjärtslag, nämligen pulsen. Karin berättade för oss att genom vår kropp kan vi hålla pulsen. Detta vår något vi fick möjlighet till att pröva på! När vi tar långa sega kliv var vi en helnot. När vi fick ta lite snabbare kliv var vi en halvnot. När vi gick konstant utan någon förändring så var vi en fjärdedelsnot. När vi var en åttondelsnot var vi tvungna att springa fort. Det var roligt att få testa och uppleva pulsen med hela kroppen och det gav en mer förståelse för vad det var vi pratade om.



För att vi ska bilda en takt måste vi sätta ihop notvärden och sätter vi ihop noterna inom en takt bildar vi en rytm berättade Karin. Det är viktigt att vi studenter får en större förståelse för detta för att kunna ge barnen möjlighet till att uppleva musiken och få höra de rätta begreppen.

Under workshopen pratade vi om hur viktigt det är att sjunga med ljus röst. Karin förklarade att det är fysiskt omöjligt för barn att sjunga med mörkare röst då de har mindre struphuvud och stämband då de inte är färdig vuxna. Karin menar att barn tar efter det vi gör och på så vis är det viktigt att när vi sjunger tillsammans med barnen försöker att sjunga med ljusa röster, annars riskerar vi att barnen inte kan sjunga med. Undantaget berättade hon var killar som biologiskt har mörkare röster än tjejer och barnen försöker inte ta efter deras mörka stämma. Det Karin menar är att barn kan inte sjunga med när vi sjunger i vårt bekväma register, vilket är ” det vi talar”.  Ett tips hon gav var att vi försöker prata ljusare som ett barn och dra ut på det så det bildas noter. Vi ska se vår röst som ett pedagogiskt verktyg!
Metrik är en rytmisk uppbyggnad av puls och takt, vilket Karin menar kan kopplas in i matematiken. När vi exempelvis räknar samtidigt som vi klappar i händerna och på låren så är det metrik.

Något Karin ville att vi skulle få med oss i slutet på dagen var att musik och rytmik är så oändligt mycket mer än vad vi tror! Detta menar hon är vad vi bland annat lär oss och vad vi övar oss i:

Rumsuppfattning
Grov/fin motorik
Sinnena audiotivperception
Visuellperception taktilperception
Rytm puls takt
Begreppsbildning språk
Koordination
Tidsuppfattning
Balans
Spänning/avspänning
Stärker jaget
Glädje
Gruppkänsla samarbete
Följa instruktioner


Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.9) ska arbetslaget stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Genom att använda oss utav musik och rytmik kan vi lära av och med varandra och på så vis lära att respektera varandra. Vi måste ha ett öppet klimat i verksamheten där alla får komma till tals och varje åsikt är respekterad.


 Genom att använda oss utav musik och rytmik kan barn få möjlighet till att förmedla sina tankar och upplevelser och detta är något som våra styrdokument ger stöd åt. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) ska Förskolan sträva efter att varje barn  utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.





Musik 2 2/3-15 



Inför den andra workshopen fick vi i uppgift att förbereda ett moment som vi fick lära ut och testa på varandra i gruppen.

Frågor som vi ska ställa när vi förbereder ett moment är:



Vad har jag valt för material
Hur ska jag presentera det?
Varför har jag valt det? Vad vill jag barnen ska få ut av detta?

Detta var inspirerande och jag fick många nya roliga lekar och arbetssätt att ta till mig! Själv valde jag att framför en ramsa som kan användas när vi ska gå ut till skogen, äta frukt eller när man själv tycker att det passar. Karin gav som tips att när vi ska lära ut en ny ramsa till barnen är det bra om vi delar upp den i olika små delar. Detta för att barnen ska hinna lyssna och ta in de olika delarna. Vi kan börja med att berätta för barnen att de ska lyssna på en liten del för att sedan uppmuntra de till att härma. 

Två begrepp som Karin ville att vi fundera över vad reproducerande arbetsätt- härmar (rörelse) och
Undersökande arbetssätt – abstrakta rörelser. Hur ser våra aktivitet och moment ut som vi förbereder verksamheten? Det är bra om vi blandar dessa och inte enbart har en utav dessa.

Något jag då reflekterar över är att vi bör ha olika krav för barnen. Det kan vara så att vissa barn kan tycka att det är jobbigt med undersökande arbetssätt, för då ska barnen vara kreativa och det kan sätta press. Andra barn kan tycka att det är svårt att vara reproducerande, för då måste de koncentrera sig och göra precis samma. Det är, som Karin säger, viktigt att blanda de olika arbetssätten så att det blir variation i våra aktiviteter, vi fångar barnens intresse och vi öppnar upp för att alla barnen kan delta.


Vi avslutar workshopen med att testa på att spela på olika instrument och följa en rytm. Detta avslutades med att vi tillsammans fick spela rytmen och det blev verkligen en rolig avslutning på en rolig dag!








Detta kopplar jag till kursmålen:

  • Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser


  • Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden


  • Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande


Referens

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905


Muntlig källa: Karin Lindahl, Musik workshop 1, 10/2-2015, Högskolan i Borås

Muntlig källa: Karin Lindahl, Musik workshop 2, 2/3-2015, Högskolan i Borås




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar