Två av kursens mål säger så här:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå
kunna
-
Redogöra för och problematisera aktuell
didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser.
-
Utifrån estetiska lärprocesser planera,
genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns
lärande.
Workshopen men Eva Wahlström berör just dessa två mål då vi
här fick tillgång till att testa på olika former att uttrycka sig på genom
textil.
Dagen började med att vi studenter fick dela in oss i
grupper och fick en dikt att utgå ifrån i skapandet. Uppgiften gick ut på att
tolka dikten och att istället för att rita med pennor på papper så fick vi ”rita”
med broderi. Detta var ett sätt att uttrycka sig på som jag tidigare inte gjort
och det var en rolig upplevelse. Vi fick samarbeta då vi alla fick sy samtidigt
på vår duk.
Dikten ”Fågelns öga”
På eftermiddagen fick vi tillgång till att trycka på tyg med
olika tekniker.
Bland annat textiltryck där vi fick klippa ut sina egna
schabloner att sedan rolla med färg. Eva berättade att det är även uppskattat
och roligt att klippa ut barnens teckningar och trycka på tyger. Andra tekniker
att använda, kanske för de allra minsta, kan vara att använda oss utav vår
kropp och trycka med händer, fötter eller andra objekt. Detta kan såklart även uppskattas av de äldre
barnen. Det är viktigt att ta reda på vad barnen vill göra och utgå utifrån
det.
I Läroplanen för
förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.19) står det att Förskolan ska sträva efter
att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla
upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild,
rörelse, sång och musik, dans och drama.
Hur kan vi då uppnå detta mål? Jag anser att få skapa med
textil kan vara ett givande sätt för barn att uttrycka sig på. Har vi ett tema
på vår avdelning, förskola kan detta vara ett roligt och berikande inslag. Om barnen
uttrycker att de är intresserade för någonting annat än vårt tema så anser jag
att vi inte ska vara för rädda för att vika av och fånga upp det som barnen
just där och då intresserar sig för. Låt barnen utforska och pröva, vi kan
senare försöka knyta ihop säcken och vi kanske till och med hittar en röd tråd
eller en inkörsport till ett nytt spännande tema. Låt textil bli ett inslag som
kan vara en väg att gå för att utveckla barnens tankar och funderingar.
Referens
Muntlig källa: Eva Wahlström, Textil
1, 23/1-15, Högskolan Borås
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny,
rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar