torsdag 26 februari 2015

Textil 1


Två av kursens mål säger så här:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna

-       Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.

-       Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.


Workshopen men Eva Wahlström berör just dessa två mål då vi här fick tillgång till att testa på olika former att uttrycka sig på genom textil.

Dagen började med att vi studenter fick dela in oss i grupper och fick en dikt att utgå ifrån i skapandet. Uppgiften gick ut på att tolka dikten och att istället för att rita med pennor på papper så fick vi ”rita” med broderi. Detta var ett sätt att uttrycka sig på som jag tidigare inte gjort och det var en rolig upplevelse. Vi fick samarbeta då vi alla fick sy samtidigt på vår duk.



Dikten ”Fågelns öga”



På eftermiddagen fick vi tillgång till att trycka på tyg med olika tekniker.
Bland annat textiltryck där vi fick klippa ut sina egna schabloner att sedan rolla med färg. Eva berättade att det är även uppskattat och roligt att klippa ut barnens teckningar och trycka på tyger. Andra tekniker att använda, kanske för de allra minsta, kan vara att använda oss utav vår kropp och trycka med händer, fötter eller andra objekt.  Detta kan såklart även uppskattas av de äldre barnen. Det är viktigt att ta reda på vad barnen vill göra och utgå utifrån det.




I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.19) står det att Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.

Hur kan vi då uppnå detta mål? Jag anser att få skapa med textil kan vara ett givande sätt för barn att uttrycka sig på. Har vi ett tema på vår avdelning, förskola kan detta vara ett roligt och berikande inslag. Om barnen uttrycker att de är intresserade för någonting annat än vårt tema så anser jag att vi inte ska vara för rädda för att vika av och fånga upp det som barnen just där och då intresserar sig för. Låt barnen utforska och pröva, vi kan senare försöka knyta ihop säcken och vi kanske till och med hittar en röd tråd eller en inkörsport till ett nytt spännande tema. Låt textil bli ett inslag som kan vara en väg att gå för att utveckla barnens tankar och funderingar. 




Referens

Muntlig källa: Eva Wahlström, Textil 1, 23/1-15, Högskolan Borås

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar