Något Anna tog upp under dagen är att vi pedagoger måste tanka på vårt språk gentemot barnen. Det är viktigt att vi redan från början använder de rätta begreppen då det blir svårare för barnen att lära om sig begreppen senare. Benämner vi de rätta begreppen tillräckligt många gånger så befäster sig de begreppen. Detta är något jag anser är viktigt att reflektera över då det förekommer att vi förenklar för barnen. Det vi gör hjälper inte barnen utan istället gör det svårare för de att förstå. Det är inte svårare att lära sig de rätta begreppen än begrepp vi anser är förenklade.
Dagen första experiment startades med att Anna läste ur hennes nya bok där vi fick följa Tundra och Triton. Efter sagan fick vi testa på att göra det som fanns som experiment i boken. Ett av dessa var att bygga en egen luftballong/fallskärm utav en plastpåse, snöre och några plastnallar. Vi följde instruktionerna och testade sedan hur fallskärmen fungerade. Den fungerade men vi ville testa att utveckla den. Vi la i mer nallar och testade hur det gick då. Vi testa även en tredje gång och denna gången blev det för många nallar och fallskärmen fungerade inte lika bra. Denna sorts av skapande och prövande tror jag är ett bra sätt att jobba med barn. Vi ställer hypoteser, vi ändrar och vi prövar oss fram. Det är även material som finns lättillgängligt i förskolans verksamhet och ett roligt sätt att uppleva fysik!
Anna ville även att vi borde tänka på att vi kan använda sagor till att skapa något och vara kreativa. Hon menar att det inte behöver handla om att barnen ska rita, vi kan ta ut svängarna och göra någonting annorlunda som att bygga något. Ett exempel på detta kan vara utifrån Annas egna barn bok där draken Berta gör fissaft. Fissaft är egentligen rödkålssaft och luktar väldigt illa. Barnen kan då få möjlighet att experimentera och göra egen fissaft, detta är något vi även fick chansen att testa på under dagen. Det var roligt att få testa att experimentera med fissaften genom att ändra färg genom att tillsätta något basiskt (bikarbonat) eller surt (citronsyra). Något Anna ville att vi skulle tänka på när vi utför en aktivitet med barnen var att ställer barnen inga frågor ska vi låta de vara och istället låta de uppleva. Vi kan istället observera vad barnen pratar om med sina kompisar när de laborerar.
En viktig regel när vi arbetar med kemi som Anna tryckte på att vi måste lära barnen är att man får inte smaka! Vi arbetar med olika ämnen och när barnen blir äldre är det viktigt att de har med sig detta då de kan arbeta med farliga ämnen.
Referens:
Anna Gunnarsson, Navet 2, 24/2-15, Navet Science Center Borås



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar