söndag 25 januari 2015

Att skapa en portfolio


Hej och varmt välkomna till alla er läsare! Jag vill först börja med att berätta lite om vad denna blogg/portfolio kommer att handla om och vem jag är.

Mitt namn är Terese Andersson och jag läser till förskollärare på Högskolan i Borås. Just nu går jag min sjätte termin som handlar om Didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Jag är väldigt hoppfull om att den här kursen kommer att vara oerhört givande då jag själv brinner för det estetiska. Att blanda teori och praktik är självklart för mig efter att ha kommit så här långt i min utbildning men att få in det estetiska, leka med kropp, själ och sinne, det är fantastiskt roligt och spännande!

Jag var tjugotvå år gammal när jag först kom in på förskollärarprogrammet och lyckan var total. Att få ta del av barns utveckling och få upp ögonen för hur lärande kan ske i olika situationer med leken i fokus har gjort att jag anser att det här arbetet är det roligaste som finns. I höst fyller jag tjugofem år och ska hoppa på min sista termin. De åren här på utbildningen har fått mig att inte minst växa i min yrkesroll utan även att växa som människa. Jag känner en stor skillnad på mig själv när jag blickar tillbaka och är otroligt tacksam över vad jag har fått genom den här utbildningen.

I skrivande stund har jag hunnit komma några veckor in i kursen och hunnit att både ta del av några föreläsningar och workshops vilket jag kommer att skriva om i egna inlägg. Bloggen är tänkt att innehålla inlägg där jag kommer att reflektera över innehållet av vår utbildning, men kommer säkerligen att utvecklas med även andra tankar, idéer och reflektioner. Ni kommer bland annat få ta del av kursens ämnesområden, min verksamhetsförlagda utbildning, studiebesök och även en del litteratur.  Personligen så anser jag att dokumentera genom digitala medier är kreativt och kan även ett bra sätt att systematiskt dokumentera i förskolan. Det är lätt att gå tillbaka för att se vad för tankar som fanns under en viss tid för att sedan reflektera över vad som har utvecklats och kan utvecklas mer i den närvarande stunden.  I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, s.14) redogörs för att förskollärare ska ansvara för ”att verksamheten i sin helhet, dvs. dess förutsättningar, organisation, struktur, innehåll, aktiviteter och pedagogiska processer dokumenteras, följs upp och utvärderas”.


De mål vi har i kursen är att på en fördjupad nivå kunna


  • Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser


  • Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser


  • Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål


  • Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter


  • Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden


  • Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande


  • Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
  • Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen


  • Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet


  • Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma






Referens

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar