För ett tag sedan var jag på en föreläsning med Lena
Lyckeståhl som handla om didaktiska aspekter på olika material. Didaktik är
läran om undervisnings metodik, undervisningens innehåll och form. Under
föreläsningen togs vikten av att utveckla eget material till sin barngrupp upp.
Två saker som gynnades var bland annat att materialet blir anpassat till
barngruppen och det finns en hållbarutvecklingsaspekt.
Lena menade att om vi enbart har färdiga produkter och
mallar tillgängliga för barnen kan det bli störande och styrande för de.
Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.12) ska Förskolan sträva efter att varje barn
”utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få
möjlighet att påverka sin situation”.
Om vi erbjuder barnen material att skapa med kan vi ta reda
på hur barnen tänker och gör själva. Barnen får själva pröva sig fram och
använda saker i sin fantasi. På så vis kan barnen få utvecklas och uttrycka sig
fritt och därigenom påverka sin situation.
Det är viktigt att vi pedagoger är medforskande och stöttar barnen för
att ta reda på saker tillsammans.
Under tre veckor i april ska jag ut på min
verksamhetsförlagdautbildning, eller VFU som det kallas. Vi har i uppgift att
till dess skapa ett eget didaktisk material och något som är viktigt att ställa
sig då är vad är det som gör ett material didaktiskt? Lena konstatera att när
vi har ett syfte med vår aktivitet eller material är det didaktiskt. Vi ska
jobba med barnen för att mötas och utvecklas.
Lena mena att det är viktigt att vi ställer didaktiska
frågeställningar när vi planerar något i vår verksamhet.
Vad ska
undervisningen innehålla?
Hur ska detta
göra tillgängligt?
Varför ska man
lära?
När ska man lära?
Med vem ska man
lära?
Var ska man lära
Vem bestämmer
lärandet?
Detta är en bra hjälp när vi ska planera. Något jag själv
använder mig utav när jag planerar och genomför mina uppgifter under min vfu är
momentplaneringsmallen. Detta är en mall som vi har fått tilldelade från
högskolan och fungerar som ett stöd till när vi planerar aktiviteter. Den
fungerar även som en bra reflektionsmall efter aktiviteten då vi kan gå
tillbaka och se vad som gick bra/mindre bra och vad som kan förbättras.
På slutet av Workshopen fick vi två och två pröva på ett
didaktiskt material och även fundera på hur vi kan utveckla det. Det blev många
skratt och en givande diskussion om vad vi kan använda som didaktiska material.
Draken & siffrorna * Ett matematiskt material
Detta kopplar jag till kursmålet : utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Referens:
Lena Lyckeståhl, Didaktiska
aspekter på olika material, 26/1-15, Högskolan Borås
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny,
rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar