torsdag 19 februari 2015

Navet Science Center Borås


Onsdagen den 28 januari var jag och min grupp på Navet i Borås för att ta del av en workshop. För er som möjligtvis inte vet är Navet en verksamhet som bygger på en pedagogik där vi upptäcker olika ämnesområden med våra sinnen. Så här står det på deras hemsida: ” NAVET är ett science center, en plats där alla har möjlighet att uppleva naturvetenskap, matematik, teknik och hållbar utveckling på ett meningsfullt, lekfullt och kreativt sätt ”. Läs mer på deras hemsida, http://www.navet.com, om ni är nyfikna på vad som erbjuds på Navet.

Under workshopen fick vi ta del av information om bland annat plaster och dess märkningar, hur vi människor påverkar naturen på platser där vi inte ens befinner oss, tillverka alster i återvunnet material och en lektion i förmultning. Ett citat som de använder på Navet fastnade hos mig och som jag tycker att vi alla borde ta till oss är ”Ingenting försvinner, allt finns kvar och sprids”.

Anna Gunnarsson som tog emot och höll i vår workshop ville att vi i början noterade vilka material som användes runt omkring oss på navet och hur de föll sig estetiskt. Vi fick sedan i uppgift att i små grupper skriva vad vi kom fram till och sedan utveckla det med hur vi kunde använda det i förskolan.

Några av de saker vi kom fram till i gruppen var:

  • Textil – Vilken funktion använder vi det till? Vi kan skapa med det, inreda samtidigt som vi dämpar volymen, uttrycka oss estetiskt.
  • Storlek – Vad är förminskat/förstorat/verklighetstroget? Bygga en exempelvis verklighetstrogen ko tillsammans med barnen kan väcka många tankar/idéer!
  • Belysning – Hur ser belysningen ut på förskolan? Planera den så att exempelvis bok hörnan får ”mysig och trivsam belysning”
  • Att få röra – På Navet är det tillåtet att röra vid allt och testa sig fram. Barnen utvecklas genom att på så vis ställa hypoteser ” vad händer när jag gör så här?”. Låt barnen testa sig fram på förskolan!


"Hur miljövänlig är en ko? Och vart ska jag återvinna min konservburk egentligen?" 

Senare fick vi en föreläsning om plast. Anna berättade för oss att det ska finnas en märkning på plasten från 01 till 07 där 07 är den plast som vi verkligen inte vill ha/få i oss då den anses som den giftigaste.  Många matlådor som vi använder i mikron har en farlig märkning på sig och när plasten blir varm släpper den ifrån sig farliga ämnen som går in i maten som vi sedan äter. Det kan vara svårt att hålla reda på vilken märkning som är bra och dålig men det är verkligen viktigt! Exempelvis Nr 03 ska inte upphettas då den inte är gjord för det och släpper ifrån sig farliga ämnen. Nr 05 är en märkning som går bra att upphettas och inte släpper ifrån sig de farliga ämnena. Anna tog upp att de plaster som inte har märkningar på sig ska aldrig upphettas då de kan ha olika plaster och inte är säkra. Något jag tog till mig var när Anna berättade att många nappflaskor som säljs kan innehålla plaster som inte får upphettas och vad händer då när barnet blir serverad en varm välling? Så viktigt, hem och kolla era märkningar!

Anna berättade för oss att plast framställs av olja och vatten. Vi måste därför vara noga med att återbruka plasten som redan finns så att vi inte behöver framställa ny plast. Tillslut kommer vi inte ha någon olja kvar. Hon berättade även om hur viktigt det är att vi tar hand om vårt vatten och se till så att det blir så lite miljö utsläpp som möjligt då vatten är en förutsättning för liv. Hon visade bilder för oss som var tagna från en fågelkoloni där människor inte bebodde. Dessa fåglar dog och orsaken var att de hade ätit plast och skräp som vi människor dumpat i havet som då hade förflyttat sig till denna plats. Fågelungarna blev inte matade med mat utan plast och följden blev att de dog. Fruktansvärt att vi kan ha en sådan påverkan på platser vi inte befinner oss på och det ger en tanke om att vi måste ta hand om det vi har på ett bättre sätt. Vi måste ha inta en hållbarutvecklings perspektiv ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässig avseende. Det är på så vis viktigt att vi redan när vi människor är små börja prata om miljö och vilken inverkan vi har på den. Barnen är vår framtid och vi bör prata med dem om vikten av hållbarutveckling. 

I slutet av dagen fick vi tillverka våra egna alster av ett och samma material så att vi i slutet kunde återbruka materialet. Det blev en hel del spännande och tänkvärda alster. Jag gjorde bland annat "gift tags" utav papp. Istället för att använda sig utav klistermärken gjorda utav plast kan vi göra våra egna presentkort. 

Vi avslutade dagen med en övning där vi skulle gissa vad som förmultnar snabbast av åtta olika material. Rätta svaren var: Apelsin, tändsticksask, mjölkpaket, cigarrett, tuggummi, Cola burk, petflaska och glasflaska. 





En dag på Navet



Referens:

Anna GunnarssonNavet 1, 28/1-15, Navet Science Center Borås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar