Onsdagen den 28 januari var jag och min grupp på Navet i
Borås för att ta del av en workshop. För er som möjligtvis inte vet är Navet en
verksamhet som bygger på en pedagogik där vi upptäcker olika ämnesområden med
våra sinnen. Så här står det på deras hemsida: ” NAVET är ett science center,
en plats där alla har möjlighet att uppleva naturvetenskap, matematik, teknik
och hållbar utveckling på ett meningsfullt, lekfullt och kreativt sätt ”. Läs
mer på deras hemsida, http://www.navet.com,
om ni är nyfikna på vad som erbjuds på Navet.
Under workshopen fick vi ta del av information om bland
annat plaster och dess märkningar, hur vi människor påverkar naturen på platser
där vi inte ens befinner oss, tillverka alster i återvunnet material och en
lektion i förmultning. Ett citat som de använder på Navet fastnade hos mig och
som jag tycker att vi alla borde ta till oss är ”Ingenting försvinner, allt
finns kvar och sprids”.
Anna Gunnarsson som tog emot och höll i vår workshop ville
att vi i början noterade vilka material som användes runt omkring oss på navet
och hur de föll sig estetiskt. Vi fick sedan i uppgift att i små grupper skriva
vad vi kom fram till och sedan utveckla det med hur vi kunde använda det i
förskolan.
Några av de saker vi kom fram till i gruppen var:
- Textil – Vilken funktion
använder vi det till? Vi kan skapa med det, inreda samtidigt som vi dämpar
volymen, uttrycka oss estetiskt.
- Storlek – Vad är
förminskat/förstorat/verklighetstroget? Bygga en exempelvis
verklighetstrogen ko tillsammans med barnen kan väcka många tankar/idéer!
- Belysning – Hur ser
belysningen ut på förskolan? Planera den så att exempelvis bok hörnan får
”mysig och trivsam belysning”
- Att få röra – På Navet är
det tillåtet att röra vid allt och testa sig fram. Barnen utvecklas genom
att på så vis ställa hypoteser ” vad händer när jag gör så här?”. Låt
barnen testa sig fram på förskolan!
Senare fick vi en föreläsning om plast. Anna berättade för
oss att det ska finnas en märkning på plasten från 01 till 07 där 07 är den
plast som vi verkligen inte vill ha/få i oss då den anses som den
giftigaste. Många matlådor som vi
använder i mikron har en farlig märkning på sig och när plasten blir varm släpper
den ifrån sig farliga ämnen som går in i maten som vi sedan äter. Det kan vara svårt att hålla reda på vilken märkning som är bra och dålig men det är verkligen viktigt! Exempelvis Nr 03 ska inte upphettas då den inte är gjord
för det och släpper ifrån sig farliga ämnen. Nr 05 är en märkning som går bra att upphettas och inte släpper ifrån sig de farliga ämnena. Anna tog upp att de plaster som inte har märkningar på sig ska aldrig upphettas då de kan ha olika plaster och inte är säkra. Något jag tog till mig var när Anna berättade att många nappflaskor som säljs kan innehålla plaster som inte får upphettas och vad händer då när barnet blir serverad en varm välling? Så viktigt, hem och kolla era märkningar!
Anna berättade för oss att plast framställs av olja och
vatten. Vi måste därför vara noga med att återbruka plasten som redan finns så
att vi inte behöver framställa ny plast. Tillslut kommer vi inte ha någon olja
kvar. Hon berättade även om hur viktigt det är att vi tar hand om vårt vatten
och se till så att det blir så lite miljö utsläpp som möjligt då vatten är en
förutsättning för liv. Hon visade bilder för oss som var tagna från en
fågelkoloni där människor inte bebodde. Dessa fåglar dog och orsaken var att de
hade ätit plast och skräp som vi människor dumpat i havet som då hade
förflyttat sig till denna plats. Fågelungarna blev inte matade med mat utan
plast och följden blev att de dog. Fruktansvärt att vi kan ha en sådan påverkan
på platser vi inte befinner oss på och det ger en tanke om att vi måste ta hand
om det vi har på ett bättre sätt. Vi måste ha inta en hållbarutvecklings
perspektiv ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässig avseende. Det är på så
vis viktigt att vi redan när vi människor är små börja prata om miljö och
vilken inverkan vi har på den. Barnen är vår framtid och vi bör prata med dem
om vikten av hållbarutveckling.
I slutet av dagen fick vi tillverka våra egna alster av ett och samma material så att vi i slutet kunde återbruka materialet. Det blev en hel del spännande och tänkvärda alster. Jag gjorde bland annat "gift tags" utav papp. Istället för att använda sig utav klistermärken gjorda utav plast kan vi göra våra egna presentkort.
Vi avslutade dagen med en övning där vi skulle gissa vad som förmultnar snabbast av åtta olika material. Rätta svaren var: Apelsin, tändsticksask, mjölkpaket, cigarrett, tuggummi, Cola burk, petflaska och glasflaska.
En dag på Navet
Referens:
Anna Gunnarsson, Navet 1, 28/1-15, Navet Science Center Borås


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar