lördag 28 mars 2015

Studiebesök museum i Borås

Vi har fått i uppgift att besöka två museum i Borås och dessa har jag tillsammans med två andra studenter besökt idag.  De två museum vi besökte var Knacka på! som är barnens kulturrum inne i Borås stadsbibliotek. Denna är speciellt inriktad för barn och är en verksamhet där föräldrar och barn kan mötas. Det andra vi besökte var Borås konstmuseum. 

Knacka på!


Knacka på!, eller barnens kulturrum, är inredd och inspirerad av barnboken med samma namn. Boken är skriven och illustrerad av Anna-Clara Tidholm. Aktiviteter som erbjuds i verksamheten är bland annat rytmik, sagostund och skapande.


Vi fick chansen att prata med en kulturpedagog som arbetar på Knacka på! och hon gav oss en inblick i hur verksamheten är upplagd och hur deras schema ser ut. Hon förklarade att barn och föräldrar är välkomna att enbart besöka och träffa andra barn och föräldrar, fika och bara vara. Men även ta del utav deras rörelsetunder, sångstunder och bebisteater. Hon berättade för oss att förskolegrupper ibland brukar besöka verksamheten och att de då är bokade på bestämda dagar. Detta ser jag absolut som positivt då vi kan ge barnen en rolig upplevelse av litteratur och illustrationerna av den. 



Varje rum är inrett med ett utav rummen ur boken. Det blå rummet är en skaparverkstad där barnen får möjlighet till att skapa fritt. I det orange/gula rummet finns det litteratur att läsa eller låna. Det finns även ett stort rum där personalen håller i sina planerade aktiviteter som barnen får tillgång till när aktiviteten är klar. 



Borås Konstmuseum


Borås Konstmuseum har flera utställningsytor och har tre våningar. Under besöket när vi var där fanns det en utställning av Kristina Janson. Det var intressant att gå runt och titta på de olika alster som fanns och jag fundera över vad de betydde och föreställde. Något som Paggetti (2013, s.195) beskriver är att barns målningar och teckningar innehåller information om något, barn vill förmedla något till sin omgivning genom sina alster. Det handlar inte om att det som skapas i slutändan ska vara fint, produkten är inte viktigast. Processen och våra tankar är det som vi ska komma åt! På samma sätt tänker jag att ett besök på konstmuseet kan fylla en funktion. Det hade varit intressant att fråga barnen vad de tror att tavlorna betyder, vad som händer i bilden och vad de tror att tavlan förmedlar. Vi kan ta del av barnens tankar och arbeta vidare på de i verksamheten, ta deras frågeställningar på allvar och kanske skapar vi egna alster som vi tolkar. Den inställningen, att barns tankar är värdefulla, tror jag är viktigt att ha när vi besöker ett museum tillsammans med barn, inte bedömningen om de tycker att tavlan är fin eller ful. Något Marie Bendroth tar upp på hennes föreläsning är att vi ska ställa djupare frågor om vad barnen upplever och vara noga med att ingenting är rätt eller fel. Marie vill att vi tar med oss att frågor som kräver rätt eller fel svar gör så att barnens sinnesupplevelse tas bort. Hon menar även att vi måste vara medvetna om att det är viktigt att barnen får tolka själva. Är vi inte det utan istället tolkar åt barnen tar vi bort barnens förmåga till att tolka själva. Låter vi barnen prata om vad de ser så ger vi de möjlighet till sinnesträning. 




En utställning som vi besökte var en permanent. Det var ett rum som var specifikt för Peter Adolf Hall. Hall levde mellan (1739-1793) och var född i Borås. Rummet var inrett med gamla möbler och arrangemang. Här tror jag att barn kan bli nyfikna på hur de levde förr och deras tolkningar av detta kan bli intressanta att ta del utav. Jag anser att det är viktigt att barnen för möjlighet till att besöka och uppleva museum som finns nära omkring.  I Läroplanen för förskolan redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn:


"Arbetslagat ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet samt få bekanta sig med det lokala kulturlivet" Lpfö 98 ( rev. 2010, s.12)


Just nu tycker jag att utställningen passar till en barngrupp. Jag anser att det är viktigt att som pedagog gå in med inställningen att barns tankar är värdefulla för att få ett besök på ett museum till någonting positivt. Låter vi barnens fantasi och reflektioner göra sig hörda kan vi få mängder av inspiration till vad vi kan arbeta vidare med i verksamheten. I Läroplanen för förskolan redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn:

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation" Lpfö 98 ( rev. 2010, s.12)


Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905


Muntlig källa: Marie Bendroth Karlsson, Konstpedagogik och yngre barn, 11/3-15, Högskolan Borås

Paggetti, Charlotte (2013) Barns bilder som betydelsebärande medier. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitterat, ss. 195-207




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar