Carina visade ett bildspel från hennes förskolas gård. Hon ville att vi ska se gården som ett instrument för att förmedla våra kunskaper där vi ser lärande i varje situation. Hon menade att utomhusmiljön gynnar vårt och barnens välmående och är en plats där vi kan locka till nyfikenhet och lust för att lära.
Carin berättade för oss om att på våren får de äldsta barnen ta "cykel körkort". Barnen får träna på gården på att cykla sicksack mellan koner, stanna när de visslar och cykla på rad. Detta gör de för att de senare åker på cykelutflykt och då måste ha en viss kunskap för att delta. På cykelutflykten får barnen följa en karta och övar då på att följa instruktioner. De övar på sin motorik och får en upplevelse av kraft, fart och friktion. Detta tycker jag är ett roligt sätt att uppleva matematiken med hela sin kropp och i ett sammanhang. Camilla betonade att vi ska se matematiken i vår vardag och fånga upp den, vilket jag håller med om.
Att värna om demokrati i förskolan är något jag anser vara viktigt. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.8) redogörs det för att förskollärare ska ansvara för att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar. Camilla visade oss ett roligt arbetssätt att tillämpa detta på. Genom att barnen får rösta med kulor i ett plaströr, exempelvis om vilken bok vi ska läsa, synlig gör vi demokratin i verksamheten. Barnen får på ett vardagligt sätt tidigt möta stapeldiagram och om vi istället trär kulorna på ett snöre kan vi introducera cirkeldiagram.
Vi fick i uppgift att i smågrupper pröva några utav de material som Carina hade med sig. Ett material var att lägga kottar runt någons kropp, här fick vi med kroppsuppfattning, form och för den som orkade att räkna antal kottar. Min grupp fick i uppgift att hitta föremål till en halsduk och försöka att få det i samma färg. Här fick vi in färg, form och ett till ett principen.
Referens
Muntligkälla: Matsson, Carina, Matematik med fokus på utomhusmiljön, 13/3-15, Högskolan Borås
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar