söndag 19 april 2015

VFU vecka 16




Inför VFU fick vi tre stycken fältdagar. Under dessa fältdagar fick vi i upppgift att lära känna barngruppen och ta reda på vad avdelningen arbetade med för tema. Avdelningen jag har min praktik på har en tema i Bockarna Bruse och som inspiration till det har jag valt att skapa en sagolåda där alla figurerna i sagan är med. Jag vill med mitt material ge barnen möjlighet till att få uppleva sagan dramatiserad och få en tydligare bild av de olika begreppen som används i sagan. Detta gör att aktiviteten blir kontextbunden och underlättar för barnen att förstå vad som menas med över, under, stor, liten osv. Jag vill även att barnen ska få skapa egna figurer för att barnen ska få uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Barnen kommer att efter vi läst sagan få skapa med lera. Detta gör även att de får olika uppfattning om vad som är litet och stort, hur ser en liten bock ut? Hur kan en stor bock se ut? Jag kommer vara noga med att inte ha ett rätt och fel tänk och få barnen att känna en "jag kan" känsla och tycka att det är lustfyllt. Materialet berör olika kunskapsområden som matematik, språk, kommunikation och fantasi. Syftet med mitt material är att barnen ska få möjlighet till att möta språk, matematik och skapande på ett lustfyllt sätt och ge de möjlighet till att förmedla sina tankar.



Läroplanen för förskolan redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn:

“Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama ” Lpfö 98 ( rev. 2010, s.10)



Denna veckan är min första VFU vecka och tiden har verkligen gått snabbt. Just nu är det personal som fattas på min avdelning då förskolan har anordnat en studieresa till Italien där de besöker en Reggio Emilia förskola. Mina Vfu plats är en förskola som har Reggio Emilia som en profil där de inspireras av detta arbetssätt och förhållningssätt. Väldigt roligt och spännande att  verksamheten satsar på att resa ner till Italien och se hur verksamheten fungerar där för att hämta inspiration.


Jag har verkligen fått tagit mer ansvar denna veckan än vad jag tidigare har gjort under min praktik och fått känna på genom att ta en liten roll som en i arbetslaget, vilket har varit en stor lärdom för min roll som pedagog och ledare. 

Mina personliga mål för den är terminens VFU-period är att
- Träna mig i att planera, organisera och genomföra olika aktiviteter. Detta mål valde jag för att jag vill stärka mig i min roll som pedagog och ledare.

- Reflektera över hur barns meningsskapande  syns och tar sig i uttryck i förskolan. Detta mål kopplar jag till kursens titel och då jag är nyfiken på hur detta syns i förskolan.   






Ett utav våra kursmål är att kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma vilket jag denna veckan har haft som mål att uppfylla. Jag har pratat med personalen på förskolan om min uppgift och vad vi går för kurs denna terminen. Barnen har och kommer få ta del utav kursen innehåll genom mitt didaktiska material och mina aktiviteter. Jag har tagit kontakt med föräldrar och berättat att jag är där som student och om vad jag har uppgifter.




Referens



Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar