måndag 23 mars 2015

Drama

Drama workshop 1

Under första workshop tillfället, som hölls utav Gunilla Fihn, fick vi en genom gång om vad forumteater och forumspel är. Gunilla menade att vi kan använda forumspel till att få tillgång till nya perspektiv och ny kunskap. 

Gunilla gav oss i uppgift att skriva ner en konflikt vi har upplevt eller sett och sedan lämna lappen till henne. Vi blev därefter indelade i smågrupper som fick var sin konflikt att tolka och gestalta. Vi fick tid på oss att öva inför gestaltningen och efter att den spelades upp inför våra kurskamrater fick vi göra det en gång till. Men den andra gången var det någon i publiken som fick ropa stopp! Jokern (i detta fall Gunilla) stoppade då spelet och åskådaren fick nu byta plats med den deltagare för att istället delta i gestaltningen och förändra hur personen agera för att i sin tur förändra hur gestaltningen blev. Gunilla menar att genom gå från passiv till aktiv deltagare tränar vi på hur vi kommer att agera i verkligheten och bli medvetna om hur vi tänker och agerar. Det kan leda till att vi bryter våra mönster och utvecklas, vi får mod att förändra oss.

Att använda forumteater och forumspel som ett verktyg till att utvecklas som arbetslag anser jag vara positivt. Vi kan möta olika konflikter och dilemman som vi får se lösningar på ur olika perspektiv. Det ger en stor chans till att utvecklas i sin yrkesroll och i problemlösning. Det kan vara svårt att låta barnen delta i detta och jag ser det som något som ska användas i arbetslaget. 



Drama workshop 2

Under drama workshop två förklarade Gunilla vad drama pedagogik handlar om. Hon menar att det ska finnas en tanke, handling och känsla med i drama pedagogik och att vi måste vara medvetna om dessa. Om vi ska tillämpa drama pedagogik måste vi enligt Gunilla ha ett lekfullt förhållningssätt där vi använder oss utav de olika leksignalerna, tar olika roller och reflekterar över hur vi leder. Valen vi gör påverkar hur vi och aktiviteten utvecklas. Vi måste också ha ett syfte och bestämt oss för vad barnen ska lära sig.


Enligt Gunilla ska vi inte använda drama som en redovisningsform utan jobba med barnen i leken. Hon menar att vi ska vara med barnen, välj ut några lekar och jobba med de lekarna. Vi fick testa på några olika övningar/lekar som vi kan tillämpa i barngrupp. Ett av dessa var en värderingsövning som kallas för fyra hörn. Den går till på så vis att vi befinner oss i ett rum där vi tar hjälp av rummets fyra hörn. Varje hörn representerar en värdering, dessa kan vara inte alls, lite, mycket, väldigt mycket. Gunilla ställde oss frågor och vi svarade vad vi tyckte genom att ställa oss vid ett av hörnen. Denna övning anser jag är bra och roligt och kan användas i verksamheten. Barnen får då möjlighet till att reflektera över vad de själva tycker och får chans att uttrycka det. Vi åskådliggör genom handling. Nackdelen kan vara att barnen tar efter sin kompis och inte vågar ställa sig vid ett eget hörn, detta är en övningsfråga och något man får arbeta med i verksamheten. Att uppmärksamma barnen på att vi har olika värderingar är något som redogörs för i Lpfö "Abetslaget ska göra barnen uppmärksamma på att människor kan ha olika attityder och värderingar som styr deras synpunkter och handlande" (98 rev. 2010 s.9), samt att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen" (98 rev. 2010 s.8). 


I slutet på dagen fick vi i smågrupper bygga upp ett arbetspass med drama pedagogik där vi fick med en inledning, olika övningar och ett avslut. Därefter fick vi dela med oss av vår planering för gruppen och testa på varandras aktiviteter. Detta blev ett roligt inslag och jag fick med mig nya roliga aktiviteter jag kan arbeta med i barngrupp.







Referenser:

Muntlig källa: Gunilla Fihn, Drama 1, 12/3-15, Högskolan Borås

Muntlig källa: Gunilla Fihn, Drama 2, 23/3-15, Högskolan Borås



Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar