måndag 27 april 2015

VFU vecka 18

Veckan startade med att jag gjorde en storsamling med alla barn och personal där sagan om Bockarna Bruse fick bli det centrala i samlingen. Samlingen blev en positiv upplevelse för både barn och personal där dramatiseringen av sagan gjorde det till en glädjefylld stund. Vi avslutade med att sjunga sången om Bockarna Bruse med gitarr.

Vi besökte vattenleken som är ett rum på förskolan där det finns baljor, handfat och tillhörande vattenleksaker. Barnen visade mycket glädje under stunden de fick undersöka vattnet och de olika föremålen. Det var givande för mig att som student få vara med och observera hur barnen undersöker med hela deras kroppar vad vatten är, hur en kanna blir tung när vi fyller den med vatten och att det går olika mycket vatten, volym, i olika föremål. Barnen lekte länge i vattenleken och det var verkligen roligt att få vara med i denna aktivitet.

Under veckan har jag fortsatt med temat Bockarna Bruse genom att barnen har fått skapa med lera. Jag har delat ut tre degklumpar i storleksordning liten, mellan och stor. Detta för att få in begreppen och låta barnen höra och uppleva de. Barnen har sedan fått undersöka, pröva och skapa med degen. Denna aktiviteten pågick under en längre stund då barnen visade ett stort intresse för det och jag ville inte avbryta deras process. När aktiviteten avslutades samlade jag in barnens alster för att torka de.

I en samling under veckan presenterade jag ett nytt didaktiskt material som utgår från min sagolåda om Bockarna Bruse. Detta var bockar som är utklippta, färgade och laminerade. På baksidan av varje kort står det ett uppdrag om att barnet ska hitta något som är stort respektive litet. Under samlingen märkte jag att det var svårt för några barn att förstå vad jag ville få ut av aktiviteten så jag ändrade spår och fokuserade istället på färgerna. Det är viktigt att utgå utifrån vilka barn vi har i barngrupperna och jag tror att materialet först måste presenteras och förenklas för att sedan kunna bygga vidare på med uppdragen som finns på baksidan. På så sätt är det ett bra material som kan successivt utmana barnen.



Denna veckan har vi tillsammans med barnen placerat ut en pallkrage som vi fyllt med tidningspapper i botten och sedan jord. Barnen har fått kratta ut jorden och vara delaktiga. Vi ska senare så frön och sätta potatis och jag hoppas att jag hinner få vara med på detta innan VFUn är slut! Jag såg på barnen att de tyckte det var spännande och roligt att få vara med och göra detta. Ett bra sätt att få barnen till att få möjlighet att möta naturvetenskapliga fenomen.




Som ett avslut på mitt didaktiska material har barnen målat sina alster de skapat med saltdeg. Dessa ställdes på fina speglar för att visa att det som barnen har skapat är värdefullt och betydelsefullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar