En blogg om didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik.
fredag 22 maj 2015
Fältdagar till reflektion
Under mina två fältdagar efter VFU fick jag chans till att reflektera över mitt didaktiska material, följa upp och utvärdera. Utvärderingen jag kom fram till av mitt didaktiska material är att barnen visade sig vara intresserade av och nyfikna på sagolådan. Barnen visade att de tyckte det var roligt att uppleva sagan på ett annat sätt än att få den läst ur en bok. Barnen ville gärna undersöka lådan och leka med figurerna under vissa stunder vilket också får mig att dra slutsatsen att de uppskattade materialet. Skapandet utav saltdegen och figurerna blev ett roligt moment i mitt didaktiska material och visar hur mycket som kan ingå inom ett tema. Genom mina planerade aktiviteter och mitt material jag fick med mig ut i verksamheten har barnen fått möjlighet till att möta och utveckla sitt språk, sin matematiska förmåga, bild skapande och drama. Detta var även mitt mål och på så vis tycker jag att dessa blivit uppfyllda. Barnen har fått möta sagan på ett nytt spännande sätt samtidigt som de fått möta föremål, figurer och begrepp på ett konkret sätt. Barnens språk och fantasi har stimulerats genom sagolådan och då barnen fått tillgång till lådan har detta lockat till att leka sagan och återberätta för sina kompisar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar